لوبیا

Phaseolus vulgaris، لوبیا چشم بلبلی و لوبیا قرمز محلی و لوبیا سبز یا لوبیا معمولی، یک بوته علفی یکساله، بالا رونده یا پایین برآمده از خانواده Fabaceae (خانواده حبوبات یا لوبیا) از جنس Phaseolus L است که در آمریکای مرکزی و جنوبی منشأ گرفته و در حال حاضر در آمریکای جنوبی رشد می‌کند. در بسیاری از نقاط جهان برای لوبیاهای آن، که می‌توان آن‌ها را به‌صورت نابالغ، هنوز در غلاف خوراکی، برداشت و مصرف کرد، یا وقتی بالغ شد، پوسته پوسته شده و خشک شد.

لوبیا چشم بلبلی کشمیری، لوبیا قرمز و لوبیا چیترا از انواع محبوب لوبیا قرمز هستند.

اغلب به عنوان “گوشت فقرا” در نظر گرفته می شود و منبع اصلی پروتئین برای افراد در بسیاری از کشورها است، حتی اگر در بین مصرف کنندگان ثروتمندتر نیز رایج است. جدا از طعم ملایم آن، سرشار از مواد مغذی ضروری، مواد معدنی و ویتامین‌ها است.
لوبیا

لوبیا یک بوته علفی یکساله، بالارونده یا زیر راسته است که طول آن 3 متر است. در مناطق گرمسیری و معتدل رشد می کند. خاکهای با بافت متوسط، با زهکشی خوب و غنی از ارگانیک به عمق بیش از 0.5 متر را ترجیح می دهد.

نمی تواند اسیدیته بالای خاک و سمیت آلومینیوم و منگنز مربوطه را تحمل کند.

دارای ریشه های کاملاً توسعه یافته همراه با ریشه های جانبی زیادی است.

دارای ساقه نابالغ به طول 2 تا 3 متر است که در زمان پیری براق می شود. برگ سه برگ، متناوب روی دمبرگ به طول 4 تا 9 سانتی متر است.

برگچه ها 4 تا 16 سانتی متر طول، 2.5 تا 11 سانتی متر پهنا بیضی تا لوزی بیضی شکل، نوک تیز و راس، گرد تا میخی پهن هستند.

گل پاپیلیوناس، دوجنسی است. کرولا سفید، بنفش، زرد یا صورتی کم رنگ، استاندارد 9 تا 12 میلی متر طول و بدون کرک است. در طی ماه های ژوئیه تا سپتامبر شکوفا می شود.

لوبیا 20-8 سانتی متر طول و 1-2.5 سانتی متر عرض، حبوبات مستطیلی خطی، سیاه، سبز، بنفش، زرد، صورتی، سفید-صورتی خالدار، کمی خمیده تا موج دار، برجست، بدون کرک و منقاری است.

یک دانه کلیوی شامل 4 تا 10 دانه کلویی شکل، بیضی یا مستطیلی و به طول 2 سانتی متر است که به رنگ های صورتی، سیاه، سفید، قهوه ای، قرمز، خالدار یا رنگارنگ در 2 رنگ هستند. یک دانه معمولاً دارای پوست قرمز تیره و گوشت کرم رنگ است. طعم ملایمی دارد که بیشتر برای سوپ، سبزیجات و بسیاری دیگر مناسب است.

لوبیا برای سوختگی، اسهال خونی، آکنه، مثانه، دیابت، قلب، بادشکن، قطره چکان، دفع کننده، ادرارآور، اسهال و بسیاری از مشکلات دیگر استفاده می شود.

تاریخ

لوبیا کلیوی معمولاً در قاره آمریکا با دو مرکز اهلی شدن منشأ گرفته است.

واریته‌های دانه‌های کوچک پیشنهاد شده‌اند که از نوع وحشی با دانه‌های کوچک در آمریکای مرکزی و گونه‌های دانه بزرگ از نوع دانه‌های بزرگ در منطقه آند آمریکای جنوبی اهلی شوند. اسپانیایی‌ها و پرتغالی‌ها به اروپا رفته‌اند، بعداً آنها را به آفریقا و سایر نقاط جهان قدیم نیز بردند.

در حال حاضر آنها به طور گسترده در مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیری و مناطق معتدل رشد می کنند.

آنها کمتر در هند شناسایی شده اند، جایی که سایر پالس ها مورد علاقه هستند.

جدا از طعم ملایم، لوبیا منبع خوبی از مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی است. مصرف 100 گرم لوبیا چشم بلبلی 35.6 میلی گرم ویتامین C، 0.362 میلی گرم ویتامین B1، 0.273 میلی گرم ویتامین B2 0.174 میلی گرم مس، 3.024 میلی گرم ویتامین B3، 47 میکروگرم ویتامین B9، 0.89 میلی گرم آهن و 4.83 گرم پروتئین دارد.

علاوه بر این بسیاری از اسیدهای آمینه مانند 0.214 گرم ایزولوسین، 0.248 گرم والین، 0.203 گرم ترئونین، 0.05 گرم تریپتوفان و 0.135 گرم هیستیدین نیز در 100 گرم میوه یافت می شوند.

ارزش غذایی لوبیا قرمز
اندازه سرو: 1 فنجان، 100 گرم
کالری 33 کیلو کالری. کالری از چربی 5.22 کیلو کالری.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *