هند بزرگترین کشور تولید کننده نخود می باشد

در حال حاضر، نخود در بیش از پنجاه کشور در سراسر شبه قاره هند، شمال آفریقا، خاورمیانه، جنوب اروپا، قاره آمریکا و استرالیا کشت می شود.

در سطح جهان، نخود پس از لوبیا خشک  لباس کردی زنانه سنندج و نخود مزرعه سومین محصول مهم حبوبات در تولید است. طی سال‌های 2006-2009، سطح تولید جهانی نخود حدود 11.3 میلیون هکتار، با تولید 9.6 میلیون تن متریک و میانگین عملکرد 849 کیلوگرم در هکتار بود.

هند بزرگترین کشور آب نخود برای سرفه  تولید کننده نخود با میانگین تولید 6.38 میلیون تن در طی سال های 9-2006 است که 66 درصد از تولید جهانی نخود را به خود اختصاص داده است.

سایر کشورهای عمده تولید کننده نخود شامل پاکستان، ترکیه، استرالیا، میانمار، اتیوپی، ایران، مکزیک، کانادا و ایالات متحده آمریکا هستند.

دو نوع متمایز از نخود محل قرار گرفتن جیوه در چرخ خیاطی قدیمی کشت شده وجود دارد: دسی و کابلی انواع Desi دارای گل های صورتی، رنگدانه های آنتوسیانین روی ساقه ها و پوشش دانه های رنگی و ضخیم هستند.

انواع کابلی دارای گل‌های سفید، فاقد رنگدانه آنتوسیانین در ساقه‌ها، و دارای دانه‌هایی به رنگ سفید یا بژ با شکل سر قوچ، پوشش دانه نازک و سطح دانه صاف است.

علاوه بر این، یک نوع متوسط با دانه های نخودی شکل که اهمیت محلی دارد در هند شناخته شده است. وزن دانه به طور کلی از 0.1 تا 0.3 گرم و 0.2 تا 0.6 گرم در انواع Desi و Kabuli است.

انواع Desi حدود 80 تا 85 درصد از کل سطح نخود را تشکیل عکس اتو جیوه دار می دهند و بیشتر در آسیا و آفریقا رشد می کنند. انواع کابلی عمدتاً در غرب آسیا، شمال آفریقا، آمریکای شمالی و اروپا رشد می کنند.

  • منابع:
    1. Nutritional quality and health benefits of chickpea
  • تبلیغات: 
    1. 20 درصد افزایش درآمد بازنشستگان در پایان سال
    2. کشمش به عنوان بهترین میان وعده
    3. کمپوتی که شما را تا 72ساعت بیدار نگه میدارد!
    4. مهندسی توانست با ابتکارش خانه ای زیبا از پلاستیک بسازد!